کلاب هاوس (Clubhouse) چیست؟ چطور دعوتنامه كلاب هاوس بگیریم؟

03 فروردین 1400 - آخرین بروزرسانی: 18 فروردین 1400
کلاب هاوس چیست
زمان تقریبی مطالعه: 9 دقیقه

آیا علاقه‌ای به تایپ کردن در حین چت با دوستان و همکارانتان ندارید؟ آیا همواره در حال ارسال فایل‌های صوتی در شبکه‌های اجتماعی مختلف هستید؟ شاید هم هزینه مکالمه تلفنی زیادی دارید؟ کلاب هاوس راه حل جدیدی برای تمامی این مشکلات است. این اپلیکیشن چت دعوتنامه ای مناسب سیستم عامل iOS گوشی‌های آیفون است. عملکرد آن درست مثل گوش دادن به تماس تلفنی سایر افراد است. البته این کار کاملاً قانونی است.

در این مقاله به مفهوم کلاب هاوس و اوج گیری آن با توجه به حمایت اشخاصی مثل ایلان ماسک اشاره خواهیم کرد. آیا اخیراً با زمزمه های زیادی در مورد کلاب هاوس برخورد کرده‌اید؟ غالب این جنجال رسانه‌ای مدیون ایلان ماسک مالک میلیاردر شرکت تسلا و اسپیس ایکس است. او در ژانویه 2020 در یکی از اتاق‌های چت کلاب هاوس شرکت کرده و در حال حاضر به عنوان یکی از ثروتمندترین افراد جهان توجه زیادی را به سمت این سرویس اجتماعی جلب کرد. اخیراً بیل گیتس هم همین کار را انجام داد. پس باید با این اپلیکیشن چت اختصاصی که همه از آن صحبت می‌کنند آشنا شوید.

 

اپلیکیشن کلاب هاوس

فرص کنید که می‌توانید با گوشی خودتان به گفتگوی زنده سایر افراد به طور قانونی گوش کنید. البته این افراد هم می‌خواهند که صدایشان شنیده شود. این‌ها افرادی معروف، جذاب یا آگاه هستند. البته هیچ ضمانتی هم برای درستی گفته‌هایشان وجود ندارد. حالا شما فرصت ملحق شدن به چت با این افراد را پیدا کرده‌اید. در واقع کلاب هاوس نوعی شبکه اجتماعی چت صوتی شناخته می‌شود. در واقع کلاب هاوس همان توئیتری است که به شکل یک پادکست درآمده و شما هم در صورت دریافت دعوتنامه کلاب هاوس فرصت در آن حضور دارید.

 

تکلیف عکس و ویدئو چه می‌شود؟

خب در اینجا خبری از عکس یا ویدئو نیست و فقط عکس پروفایل هر کاربر قابل مشاهده است.

ویدئو و تصویر در کلاب هاوس

 

در کجا به اپلیکیشن کلاب هاوس دسترسی دارم؟

کلاب هاوس در حال حاضر فقط در سیستم عامل iOS در دسترس قرار دارد. هر کاربر آیفون می‌تواند اپلیکیشن را از اپ استور دانلود کند و در آن به گفتگوها گوش کرده یا در آنها مشارکت نماید.

برای ثبت نام در این اپلیکیشن باید یکی از کاربران فعلی، دعوتنامه ای را برایتان ارسال کند. هر کاربر جدید هم امکان دعوت از دو نفر دیگر را دارد و به همین صورت تعداد کاربران افزایش می‌یابد. می‌توانید از دوستانی که کاربران فعلی این اپ هستند، دعوتنامه را درخواست کنید. البته امکان خرید دعوتنامه روی eBay یا زنجیره‌های دعوت «pay-it-forward» وجود دارد ولی مراقب کلاهبرداری در این زمینه باشید. البته بهترین راه منتظر ماندن برای فراگیر شدن این اپلیکیشن در سرتاسر جهان است.

آمار کاربران کلاب هاوس

این اپلیکیشن برای استفاده در آی پد بهینه سازی نشده است. اپلیکیشن روی آیپد درون پنجره‌ای کوچک به نمایش در می‌آید و امکان زوم کردن محدودی دارد.

نحوه گرفتن دعوتنامه کلاب هاوس

در حال حاضر استفاده از کلاب هاوس فقط از طریق گرفتن لینک دعوا از یکی از کاربران فعلی کلاب هاوس امکان پذیر است. هر کاربر تعداد محدودی دعوتنامه دارد که می تواند انها را در اختیار سایر کاربران برای عضویت در کلاب هاوس قرار دهد. اگر مایل به گرفتن دعوتنامه کلاب هاوس هستید می توانید به اینستاگرام کارلنسر یک پیام دایرکت ارسال کنید.

 

کلاب هاوس برای اندروید

نسخه اندروید کلاب هاوس در حال تهیه است. البته توسعه دهندگان این اپلیکیشن می‌خواهند به آرامی کارشان را توسه دهنده و کاربران اندروید در سراسر جهان بسیار بیشتر از کاربران آیفون هستند. به گفته ماسک اگر این اپلیکیشن کارش را با کاربران اندروید شروع می‌کرد، سرورهایش نابود می‌شدند. ولی اپ کلاب با تمام این حرفها در مدت زمان کوتاهی به 13 میلیون کاربر رسیده است.

وب سایت کلاب هاوس

 

تنها وب سایت این شرکت تحت عنوان joinclubhouse.com است که تنها کاربر را به سمت Apple App Store هدایت می‌کند.

 

چه مقدار داده شخصی در حین ثبت نام نیاز است؟

باید نام واقعی و شماره تلفن خودتان را در اختیار کلاب هاوس قرار دهید. حتی قبل از دعوت شدن هم می‌توانید نام کاربری نهایی خودتان را ثبت کنید. فردی که می‌خواهد شما را دعوت کند تنها به شماره تلفن شما نیاز دارد. لینک را به صورت متنی دریافت می‌کنید و از شما خواسته می‌شود تا به سایت Joinclubhouse.com مراجعه کرده و با شماره تماستان در آنجا ثبت نام کنید.

اگر نمی‌خواهید از اول شروع به راه اندازی پروفایل کنید، اکانت توئیتر خودتان را به کلاب هاوس متصل کنید. اپلیکیشن کلاب هاوس در این شرایط حتی قادر به استفاده از تصویر فعلی پروفایل توئیتر است. کلاب امکان برقراری ارتباط با فهرست مخاطبان را به نام همان افراد فراهم می‌کند تا یافتن افراد برایتان ساده شود. حتی اگر اینفلوئنسری در فهرست مخاطبانتان قرار ندارد، جای نگرانی نیست. هنگامیکه وارد اپلیکیشن می‌شوید، نشانی ایمیل خودتان را ثبت کنید تا در صورت بروز هرگونه مشکل، راهی برای بازیابی اکانت خودتان داشته باشید.

 

مطلب پیشنهادی: نحوه ایجاد یک کلاب جدید در کلاب هاوس

 

قدمت کلاب هاوس چقدر است؟

اگر تازه با این مفهوم آشنا شده‌اید پس بدانید که در مارس 2020 (همراه با شیوع کووید در ایالات متحده!) عرضه شده است. این اپلیکیشن انحصاری و دعوت محور، بیشتر مثل عضویت در باشگاهی واقعی است. این باشگاه در روزهای ابتدایی به جمعیت کوچکی متشکل از سرمایه گذارانی خطرپذیر محدود می‌شد. گذشته از همه اینها، شرکت پشتیبان کلاب یعنی AlphaExploration.co دو ماه بعد از تأسیس در حدود 12 میلیون دلار سرمایه گذاری را از جانب اندرسن هوروویتز دریافت کرد. در آن زمان، ارزش شرکت به سرعت رشد کرد و تنها با داشتن هزار و پانصد کاربر به صد میلیون دلار رسید.

موضوعات کلاب هاوس

 

در کلاب هاوس به چه محتوایی گوش می‌دهید؟

در نهایت پس از رسیدن به کلاب، صفحه‌ای پر از موضوعات مختلف گفتگو در اختیارتان قرار می‌گیرد که از محتوای ورزشی گرفته تا فناوری، امور دنیوی، عقیدتی، کلاهبرداری و غیره در آنها مطرح می‌شود. هر چقدر افراد و موضوعات بیشتری را دنبال کنید، احتمال دریافت پیشنهادات مرتبط با اتاق‌های چت متناسب با علایقتان افزایش می‌یابد.

 

گفتگوها دائمی نیستند؟

اتاق‌های گفتگو به وسیله افراد راه اندازی می‌شوند و با آمدن و رفتن این افراد، به پایان می‌رسند. هنوز هیچ روشی در کلاب برای ذخیره سازی این گفتگوها وجود ندارد ولی کاربران روش‌های زیادی را برای ضبط چت‌ها پیدا کرده‌اند. همواره راهی برای این کارها در اینترنت پیدا می‌شود.

 

چند نفر امکان حضور در گفتگوها را دارند؟

در حال حاضر ظرفیت اتاق چت کلاب هاوس، پنج هزار نفر است که البته ایلان ماسک به این تعداد مخاطب رسید است. کاربران درون اتاق می‌توانند گفتگوی لایو روی یوتیوب را آغاز کنند که راهی هوشمندانه برای ضبط گفتگوها است.

 

منظورمان از گفتگو چیست؟ آیا همان پادکست است؟

شاید شما پادکست را ترجیح می‌دهید ولی در کلاب تمامی افراد شرکت کننده در چت با کمک گوشی‌هایشان صحبت می‌کنند و نیازی به ابزارهای صوتی جانبی ندارند. آن‌ها یکدیگر را نمی‌بینند و درست مثل تماس تلفنی به نظر می‌رسد. هیچ ویرایش یا ادیت حرفه‌ای یا افکت صوتی، جابجایی یا تبلیغی در کار نیست. بنابراین سبک گفتگو بسیار انعطاف پذیر است. شاید در اتاقی گفتگوهای گهگاهی در میان دوستان شکل بگیرد ولی در اتاق دیگری مصاحبه رسمی‌تر و بحث‌های گروهی گسترده یا حتی جلسه تبادل آهنگ شکل بگیرد. اگر علاقمندی یک فرد به بحث درون اتاق، کاهش یابد، تشکیل دهنده یا تسهیل گر اتاق چت، می‌تواند او را در موقعیت سخنران قرار دهد.

پس فقط نباید در اتاق به عنوان یک شنونده حضور پیدا کنید. هر فرد شنونده می‌تواند به طور مجازی دست بلند کند و تشکیل دهنده یا تسهیلگر اتاق می‌تواند اجازه صحبت کردن را به او بدهد.

اجازه گرفتن در کلاب هاوس

 

آیا کلاب هاوس به عنوان رسانه‌ای برای انتشار پادکست است؟

هر فردی می‌تواند اتاقی شناور برای خودش بسازد ولی هیچ تضمینی برای گفتگوهای آتی وجود ندارد. زیاد نمی‌توان این اپلیکیشن را مثل یک رسانه دانست چون امکان ضبط اصوات وجود ندارد. گفتگوها ضبط نمی‌شوند یا برای شنوندگان بعدی به صورت ضبط شده باقی نمی‌مانند. یعنی هنوز امکان کسب درآمد از این اپلیکیشن وجود ندارد تا آن را یک رسانه بدانیم.

 

آیا مشابه اپلیکیشن Zoom است و فقط بدون ویدئو است؟

از برخی جهات شباهت دارد. شما همواره می‌توانید بدون داشتن ویدئو هم به برقراری ارتباط از طریق Zoom یا Google Meet بپردازید. البته امکان شرکت عموم کاربران در جلسات Zoom وجود ندارد. هر کاربری در کلاب هاوس که اتاق چت را پیدا کند امکان حضور در آن را دارد. فقط تعداد روزهای مشارکت در گفتگوهای چت محدود است تا تنها افراد علاقمندی که تمایل به بیان مطالب مهم را دارند در گفتگوها شرکت کنند. در این اپلیکیشن دیگر در حین گفتگو نیازی به نگاه کردن به صفحه نمایش ندارید که تغییر خوبی در مکالمات ویدئویی امروزی محسوب می‌شود.

 

کلاب هاوس برای چه کسی مناسب است؟

حالا کلاب هاوس برای افرادیکه می‌خواهند صحبت کنند و با مخاطب رودررو نشوند؛ مناسب است. برای مثال برای افراد مشهور و افرادی که همواره زیرآبی می‌روند و می‌خواهند که از نظرات دیگران مطلع شوند و تمایلی به اظهار نظر ندارند، مناسب است. کلاب هاوس می‌تواند به عنوان مرهمی در دوران کرونا عمل کند. در نهایت این اپلیکیشن پس از رشد و توسعه می‌تواند به رسانه‌ای جدید و مورد توجه همگان تبدیل شود.

شاید فکر کنید که رقبای زیادی در برابر کلاب هاوس قرار دارند. چون این ابداع هم مثل هر مفهوم دیگری در فناوری باعث جذب رقبای بزرگ می‌شود. اخیراً یکی از کاربران جدید کلاب هاوس در پروژه‌ای به نام Fireside مشارکت کرده است. توئیتر هم در حال تست کردن Spaces است. البته فیسبوک هم بیکار نمانده است و اپلیکیشن اینستاگرامش، لایوهای گروهی را تحت عنوان Live Rooms توسعه داده تا بیش از دو کاربر به طور همزمان با هم تعامل نمایند. شرایط بدتر هم خواهد شد چون رقبای فعلی در اندروید هم فعال هستند.

افزونه کلاب هاوس

 

آیا افزونه کلاب هاوس تولید شده است؟

بله، ولی چندان هم کار ساده‌ای نیست چون هیچ رابط برنامه نویسی اپلیکیشنی (API)در اختیار توسعه دهندگان قرار ندارد تا بتوانند به تجربه مطلوبی در کار با کلاب هاوس برسند. برای مثال شرکت Direcon می‌خواهد تحلیل‌های مرتبط با گفتگوهای کلاب هاوس را در اختیارتان قرار دهد (با هزینه 50 دلار در ماه) ولی این امر در وهله اول به معنای در اختیار داشتن اطلاعات کاربر است. ابزارهای دیگری مثل بُرد‌های صوتی (هر گفتگو دارای افکت‌های صوتی است)، ضبط کننده تلگرامی گفتگو، بُردهای Q&A مخاطبان، کوتاه کننده‌های لینک مبتنی بر کلاب هاوس و یک سری اپلیکیشن برای اضافه کردن حلقه رنگی به آواتار  کلاب هاوس خوتان وجود دارند. همه اینها نشان می‌دهد که کلاب هاوس باید هر چه زودتر در مورد داشتن API تصمیم گیری کند.

 

معایب کلاب هاوس کدامند؟

مشکلاتی مثل سخنرانی‌های توهین آمیز و فحاشی در این سرویس صوتی مشاهده شده است. در نتیجه دستورالعمل‌های مؤسسه عدالت اجتماعی در اکتبر منتشر شد. البته اگر کاربران باور دارند که مورد توهین قرار نمی‌گیرند؛ نوعی ساده لوحی است. همواره احتمال بیان الفاظ تند و رکیک وجود دارد.

کلاب هاوس از 8 فوریه 2021 در چین مسدود شد چون امکان اظهار نظر آزادانه در مورد دولت چین را فراهم می‌کرد. پس اگر در چین زندگی می‌کنید؛ عدم دسترسی به کلاب هاوس یکی از معایب این سرویس است.

البته هنگامی که توسعه دهنده دیگری در چین به دنبال ساخت نسخه اندروید کلاب هاوس بدون نیاز به دعوتنامه رفت، اولین رخنه اطلاعاتی در کلاب هاوس به وجود آمد.

اگر هم بخواهید اکانت کلاب هاوس را حذف کنید، چندان ساده نیست. باید ایمیلی را به نشانی ” support@alphaexplorationco.com ”  ارسال کنید و تقاضایتان را مطرح کنید و امیدوار باشید که به تقاضایتان توجه شود.

 

در نهایت . . .

در این مقاله با اپلیکیشن کلاب هاوس و جزئیات استفاده از آن آشنا شدید. آیا به چنین خدمتی نیاز دارید؟ به نظرتان این خدمت چه کمکی به توسعه کسب و کارتان می‌کند؟ به هر حال اگر به برقراری ارتباط صوتی بدون نمایش تصویرتان علاقمند هستید و می‌خواهید در گفتگوهای جمعی با موضوعات مورد علاقه خودتان مشارکت کنید پس کلاب هاوس انتخاب مناسبی برایتان است.

 

منبع

https://www.pcmag.com/how-to/what-is-clubhouse-app

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب تیم محتوای کارلنسر
در کنار هم، در خانواده بزرگ کارلنسر برای رسیدن به موفقیت های بزرگ :)

دیدگاه شما

بدون دیدگاه