موتور جستجوی اپل در رقابت با موتور جستجوی گوگل

17 شهریور 1399 - آخرین بروزرسانی: 04 اردیبهشت 1400
موتور جست و جوی اپل
زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

شرکت اپل با ایجاد تغییرات در Spotlight Search روی سیستم iOS و iPadOS 14 beta به روز رسانی صفحه Applebot Support و افزایش کراول از Applebot نشان داده که به دنبال راه اندازی موتور جستجوی اپل است.

طبق گزارش‌های به دست آمده، شرکت گوگل به مدت چندین سال میلیون‌ها دلار پول به شرکت اپل پرداخت نموده تا موتور جستجوی گوگل را به عنوان موتور جستجوی پیش فرض روی مرورگر Safari در سیستم‌های iOS، iPadOS و macOS قرار دهد. کاربران تحت این شرایط در حین کار با مرورگر سافاری از موتور جستجوی گوگل استفاده می‌کردند. مگر آنکه کاربری به طور دستی تنظیمات مرورگر را تغییر می‌داد و از موتور جستجوی دیگری استفاده می‌کرد.

 

AppleBot و موتور جستجوی گوگل

 

به زودی این قرارداد میان اپل و گوگل به پایان می‌رسد. طبق گزارش رویترز در جولای 2020، مقامات تنظیم بازار انگلستان خبر از این جدایی دادند. به گزارش آنها «طبق اثر نصب پیش فرض موتور جستجو روی دستگاه‌های موبایل و سهم بزرگی از بازار که در اختیار شرکت اپل است، به نظرمان لغو معامله میان اپل و گوگل، مانعی جدی در مقابل رقبا بوده و روی رقابت در میان موتورهای جستجوی موبایلی اثر گذار است».

اگر مراجع قانونی انگلستان در این زمینه اقدام نمایند، احتمالاً اتحادیه اروپا که قبلاً هم گوگل را بابت رفتارهای ضد رقابتی مورد پیگیری قرار داده؛ وارد عمل می‌شود. احتمالاً قانونگذاران اروپایی را مجبور می‌کنند تا گوگل را به عنوان موتور جستجوی پیش فرض حذف نموده و از کاربران بخواهند تا در حین وصل شدن به سافاری یکی از موتورهای جستجوی مورد علاقه خودشان را انتخاب نمایند.

 

چرا اپل باید موتور جستجوی اختصاصی خودش را ارائه کند؟

فشار قانونی، روابط مناقشه برانگیز با گوگل و ارتقای Siri و iCloud در اپل، باعث شده تا فرصتی برای تولید و راه اندازی موتور جستجوی اپل فراهم شود. نشانه‌هایی در این زمینه وجود دارد.

 

اپل نیازی به پول گوگل ندارد

اپل در حال حاضر با ارزش ترین شرکت در دنیا است. آنها پول گوگل را می‌خواهند؛ ولی نیازی به آن ندارند.

 

اپل در حال صرف پول و منابع مختلف در حوزه سرچ یا جستجو کردن است

اپل سرمایه گذاری زیادی در زمینه جستجو کرده، چون در مشاغل استخدامی ‌خودش به دنبال مهندسان موتور جستجو است. آنها به دنبال مهندسان هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و پردازش زبان طبیعی هستند تا از آنها در زمینه اپلیکیشن‌ها و خدماتشان هم استفاده کنند.

اپل در سیستم‌های iOS و iPados14Beta به جای موتور جستجوی گوگل از Spotlight استفاده می‌کند. مشخص نیست که آیا اپل از Bing استفاده می‌کند یا نه چون نتایج آن تحت عنوان Siri Suggestions نامگذاری می‌شوند. پر واضح است که اپل به نتایج موتور جستجوی Spotlight مراجعه کرده و به طور کلی گوگل را دور زده است.

 

اپل همین اواخر صفحه Applebot web Crawler را به روز رسانی کرده است

اپل در جولای 2020، به روز رسانی جدیدی از صفحه About Applebot support page را منتشر کرد. محتوای این صفحه بسیار مشابه جزئیات اضافه شده به صفحه webmasters و SEOs بود. به تغییرات قید شده در صفحه Applebot Support در ادامه اشاره می‌کنیم:

  • نحوه بررسی ترافیک حاصل از Applebot قید شده است.
  • جزئیات مربوط به عامل کاربر Applebot از جمله تفاوتها میان نسخه دسکتاپ و موبایلی توسعه یافته است.
  • قواعد txt توسعه یافته است.
  • بخشی اضافه شده که می‌گوید اپل فقط در HTML کراول نمی‌کند و مثل گوگل صفحات را رندر هم می‌نمایند.
  • بخشی در مورد رتبه بندی‌های جستجو و عوامل مؤثر بر رتبه بندی نتایج جستجو هم ارائه شده است.

 

همواره Applebot مشغول کراول کردن سایت‌ها بوده است

اگر لوگوی سرورتان را در WP Engine بررسی کنید مشخص می‌شود که Applebot به طور مکرر و روزانه در حال کراول کردن سایت‌هایتان است.

 

اپل بات در موتور جستجوی اپل

 

موتور جستجوی اپل چه فایده‌ای برای شرکت اپل دارد؟

عملکرد و ظاهر موتور جستجوی اپل کمی‌ متفاوت با موتورهای جستجوی مدرنی همچون گوگل، بینگ و DuckDuckGo خواهد بود. چون اپل همواره به دنبال عملکرد متفاوت است پس موتور جستجوی او هم فراتر از نمایش تبلیغات و داده کاوی عمل خواهد کرد.

از آنجا که اپل به دنبال استخدام مهندسان حوزه  جستجو است و نتایج مربوط به اپلیکیشن‌ها و صفحات وب را در Spotlight Search به نمایش در می‌آورد؛ پس موتور جستجوی آن هم به عنوان مرکزی برای جمع آوری داده‌های شخصی عمل خواهد کرد. البته موتور جستجوی اپل مشابه Google Assistant در اندروید عمل خواهد کرد. ولی چون فاقد تبلیغات است، با آن فرق دارد. این موتور به طور کاملاً خصوصی با سیستم عامل کاربر تلفیق خواهد شد.

فرض کنید که این موتور، کاملاً شخصی و قابل یکپارچه سازی با داده‌های iCloud کاربر به راحتی قابل خرید از کاربران است. اپل می‌تواند از هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشین (ML) برای ارائه نتایج جستجوی مبتنی بر ایمیل، پیام‌ها، نقشه‌ها، رویدادها، یادآوری‌ها، عکس‌ها، فایل‌ها، تماس‌ها، موسیقی، اخبار، برنامه‌های تلویزیونی، اپلیکیشن‌ها، اسناد و سایر محتوای مدنظر کاربر استفاده کند. البته آنها این جستجو را بدون نیاز به تبلیغات و با توجه به داده‌های شخصی خود کاربر انجام می‌دهند.

 

منافع موتور جستجوی مستقل

اپل از این موتور جستجو به منافع زیادی می‌رسد؛ که برخی از آنها به شرح زیر هستند:

  • تبلیغ اپلیکیشن‌ها از طریق نمایش آنها در نتایج جستجو که به نفع خدمات مشتریان اپل است و از فشار گوگل برای حرکت به سمت PWA‌ ها می‌کاهد.
  • تضعیف انحصارطلبی موتور جستجوی گوگل و ضربه قابل ملاحظه به کسب درآمد و داده کاوی گوگل وارد می‌شود.
  • تبلیغ محصولات و خدمات اپل که شامل خدماتی مثل Apple News+ و Apple TV+ می‌شود.
  • تداوم کنترل و بسته نگه داشتن اکوسیستم اپل میسر می‌شود. کاربران برای دستیابی به نتایج جستجوی شخصی و خدمات پشتیبانی و یکپارچه سازی کل سیستم محصولات اپل به موتور جستجوی اپل نیاز خواهند داشت.
  • توسعه پلتفرم خدمت رسانی اپل باعث توسعه اپلیکیشن‌های ظاهر شده در نتایج جستجو از جانب تولید کنندگان این اپلیکیشن‌ها خواهد شد.

 

موتور جستجوی اپل چه اهمیتی به لحاظ سئو دارد؟

اگر اپل بتواند سهم بالایی از بازار جستجو را به خودش اختصاص دهد؛ پس فعالیت‌های سئو باید با این موتور سازگار شوند. طبق اسناد Applebot این موتور از همان ترفندهای قبلی بهره می‌برد. البته فعالیت‌های سئو باید فرصت‌های جدید به دست آمده در این موتور جستجو را بررسی نمایند. شاید به موارد متفاوتی نسبت به سایر موتورهای مدرن همچون گوگل برسند.

 

در نهایت . . .

همه چیز وابسته به آینده است. باید منتظر موتور جستجوی اپل بمانیم. شاید هم چنین موتوری هیچگاه تولید نشود. شاید هم کاربران iOS، iPados و macOS از آن استفاده کنند و متوجه حضورش نشوند. شاید این موتور آنقدر پر قدرت  با سیستم عامل و اپلیکیشن‌های اپل یکپارچه شود که به آرامی‌جای موتور جستجوی گوگل را بگیرد. آیا شما در صورت تولید این موتور جستجو از آن استفاده خواهید کرد؟ در حال حاضر بیشتر از کدام موتور جستجو استفاده می‌کنید؟ نظرات خودتان را با تیم کارلنسر در میان بگذارید.

 

منبع

https://www.coywolf.news/seo/apple-search-engine/

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب زینت فلاح
من زینت فلاح، ارشد روان سنجی هستم. بیش از ده ساله که ترجمه متون روانشناسی،مدیریت و فناوری رو انجام میدم. به تولید محتوای جدید علاقمندم و چند ساله که با کارلنسر همکاری دارم. https://www.karlancer.com/profile/1408

دیدگاه شما

بدون دیدگاه