آموزش تبلیغ در تلگرام (Telegram Ads) با رمز ارز TON

30 فروردین 1403 - آخرین بروزرسانی: 09 اردیبهشت 1403
آموزش تبلیغات در تلگرام
زمان تقریبی مطالعه: 10 دقیقه

بر خلاف اپلیکیشن واتساپ که بعد از هر آپدیت، تغییر خاصی در آن نمی‌بینید و شما را ناامید می‌کند، تلگرام با هر بار آپدیت، کاربران خود را با قابلیت‌های جدید سورپرایز می‌کند! در فروردین ماه 1403 هم، تلگرام با قابلیتی جدید و بسیار متفاوت، آپدیت شد! امکانی که تبلیغ دهندگان می‌توانند در کانال‌های عمومی بیش از 1000 عضو، تبلیغات کنند و در مقابل، صاحبان آن کانال‌ها هم کسب درآمد کنند. چه چیزی بهتر از یک معامله برد-برد؟

خبر خوب این است که با توجه به این که در پرداخت یا دریافت هزینه، از رمز ارز استفاده می‌شود، در ایران هم فعلا می‌توانید بدون مشکل، از آن برای تبلیغات یا کسب درآمد کانالتان استفاده کنید.

توجه کنید که در این مقاله، به تبلیغاتی که شما با ادمین یک کانال تماس می‌گیرید، هزینه ای را واریز می‌کنید و تبلیغی را سفارش می‌دهید (روش همیشگی و رایج)، کاری نداریم. بلکه نحوه سفارش تبلیغات رسمی تلگرام یا پیام حمایت شده (Sponsored Message) را آموزش می‌دهیم. تبلیغاتی که در پایین کانال‌های هدف شما، به شکل زیر نمایش داده می‌شود و کلمه ی Ad در کنار آن، نوشته می‌شود:

تبلیغات در تلگرام

در ادامه به مراحل تبلیغ در تلگرام (از شارژ بودجه تا ساخت تبلیغ) می‌پردازیم. پس با ما همراه باشید و تمامی مراحل را با دقت بخوانید.

 

مطلب پیشنهادی: ساخت ربات تلگرام بدون کدنویسی

 

مراحل تبلیغ در تلگرام (Telegram Ads)

لاگین و انتخاب اکانت

ابتدا وارد آدرس https://ads.telegram.org شوید، شماره خود را وارد و در اکانت تلگرام خود لاگین کنید. در این هنگام پیامی برایتان در تلگرام ارسال می‌شود که باید آن را قبول (Accept) کنید.

در گام بعدی و در صفحه Choose Account، اکانت شخصی (Personal Account) یا سازمانی (Organization) را انتخاب کنید. پس از انتخاب، در فرم نمایش داده شده، اطلاعات شخصی یا سازمانی خود را پر کنید.

  • نکته در مورد اکانت سازمانی: سازمان‌ها حول گروه‌ها یا کانال‌های تلگرام ساخته شده‌اند؛ بدین معنا که برای ساخت اکانت سازمانی، شما باید جزو ادمین‌های کانال یا گروهی باشید و آن را انتخاب کنید. پیوند دادن گروه یا کانال شما به عنوان یک سازمان، به همه ادمین‌های آن، توانایی مدیریت تبلیغات ایجاد شده توسط سازمان را می‌دهد.

 

شارژ پولی اکانت (افزایش بودجه)

در این مرحله شما می‌توانید اولین تبلیغ خود را بسازید، ولی برای نمایش تبلیغات، باید اکانت شما شارژ داشته باشد. حداقل میزان شارژ اکانت برای شروع تبلیغ، 20 TON است. قیمت لحظه‌ای ارز TON را می‌توانید در سایت‌های مختلف مثل این سایت یا صرافی‌های ارز دیجیتال ببینید. در این قسمت روی Manage budget کلیک کنید تا وارد صفحه https://ads.telegram.org/account/budget شوید. در ادامه روی گزینه Add Funds on Fragment کلیک کنید.
شارژ تبلیغات تلگرام
با کلیک روی دکمه آبی فوق، وارد سایت Fragment می‌شوید. روی گزینه Connect TON کلیک کنید. در این قسمت باید والت (کیف پول دیجیتال) خود را تعریف و آن را متصل کنید:
شارژ تبلیغات تلگرام
انتخاب والت برای شارژ تلگرام
توجه داشته باشید که در حال حاضر، فقط برخی والت‌ها از رمزارز TON پشتیبانی می‌کنند. همچنین برخی والت‌ها ممکن است به تایید اطلاعات هویتی، شماره و آدرس نیاز داشته باشند و یا ایران را تحریم کرده باشند. برای مثال والت اصلی تلگرام (Wallet On Telegram) در زمان نگارش این مقاله، برای کاربران ایرانی تحریم است. قبل از انتخاب والت، در مورد آن سرچ و تحیق کنید و کیف پولی را انتخاب کنید تا برای کار با آن در ایران، کمترین ریسک را داشه باشد و نیاز به تایید هویت شما نداشته باشد. برخی والت‌ها، علاوه بر وبسایت، اپلیکیشن موبایل و اکستنشن مرورگر هم دارند.
بعد از این که والت خود را انتخاب و در آن ثبت نام کردید، به میزان دلخواه، رمزارز TON خریداری کنید. همان‌طور که قبلا هم گفتیم، حداقل میزان شارژ برای شروع تبلیغات، 20 TON هست. پس حداقل به همین مقدار خریداری کنید. برای خرید TON و شارژ والت خود در ایران می‌توانید از صرافی‌های ایرانی کمک بگیرید. [کافیست عبارت “خرید TON” را در گوگل سرچ کنید]
تقریبا در همه والت‌ها گزینه‌ای به نام Receive وجود دارد که با کلیک روی آن، آدرسی به شما داده می‌شود. برای خرید TON، آن آدرس را به صرافی مد نظر بفرستید.
پس از این که کیف پولتان شارژ شد، نوبت آن است که در همان سایت Fragment، بودجه تبلیغاتی خود را افزایش دهید. مقداری که می‌خواهید برای تبلیغات هزینه کنید (حداقل 20 TON) را در فیلد Amount وارد کنید و Add Funds را بزنید.
شارژ اکانت تلگرام
و تمام! حالا نوبت ساخت تبلیغ است!
قبلش نظرتون چیه یه چایی بخوریم خستگی‌مون در بره؟ 😍
چایی

ساخت تبلیغ

برای ساخت تبلیغ، در صفحه ی https://ads.telegram.org/account، روی Create a new ad کلیک کنید تا صفحه زیر برایتان باز شود. در ادامه هر کدام از فیلدهای فرم را برایتان شرح می‌دهیم:

تبلیغات تلگرام

عنوان تبلیغ (Ad title)

این فیلد، عنوان تبلیغ شماست که فقط خودتان آن را در همین بخش می‌بینید. مخاطبان آن را نمی‌بینند. نامی دلخواه و مناسب برای این قسمت بگذارید.

کانال‌های هدف (Target specific channels)

می‌خواهید تبلیغ شما در چه کانال‌هایی نمایش داده شود؟ آدرس یا یوزرنیم آن‌ها را در این قسمت بنویسید و پس از نوشتن یوزرنیم یا آدرس هر کانال، اینتر را بزنید.

برای بازخورد بالاتر پیشنهاد می‌کنیم کانال‌های مرتبط با حوزه کسب و کاری خودتان یا کانال‌هایی که فکر می‌کنید مخاطبان آن‌ها، می‌توانند مخاطب بالقوه شما باشند را هدف بگیرید.

متن تبلیغ (Ad text)

مهم‌ترین بخش کار، این قسمت است! اینجا جایی است که شما باید با یک متن جذاب و خلاقانه، مخاطبان خود را به کانال یا بات تلگرام خود دعوت کنید. برای نوشتن متن تبلیغ، می‌توانید از یک کپی رایتر کمک بگیرید تا بتوانید از بودجه خود به بهترین شکل استفاده کنید.

استخدام کپی رایتر

 

قیمت پیشنهادی به ازای 1000 نمایش (CPM in Ton)

به ازای هر 1000 بار نمایش (CPM) تبلیغ شما، مایل هستید حداکثر چه هزینه ای کنید؟ رقم آن را در این قسمت بنویسید. حداقل مبلغ در این بخش، 0.1 Ton است.

  • یک مثال ساده: فرض کنید شما 10 Ton بودجه دارید و مایل هستید برای یکی از تبلیغ‌های خود، 1 Ton هزینه کنید. می‌توانید تعیین کنید که برای مثال به ازای هر 1000 نمایش تبلیغ مورد نظر، حداکثر 0.2 Ton هزینه از شما کم شود. پس می‌توانید انتظار داشته باشید که حداقل تبلیغ شما 5000 بار شما نمایش داده می‌شود.

سوال: اگه قرار است CPM را خودمان تعیین کنیم، چرا CPM را کمترین مقدار یعنی 0.1 Ton نگذاریم؟ چرا باید رقم بیشتری هزینه کنیم وقتی می‌توانیم با کمترین هزینه کار کنیم؟

پاسخ: اگر با گوگل ادز یا پلتفرم‌های تبلیغات کلیکی یا بنری کار کرده باشید، احتمالا با سیستم مزایده ای آن آشنایی دارید. داستان این است که علاوه بر شما، رقبای شما هم مشغول تبلیغ در کانال‌های هدف شما هستند. تلگرام باید تبلیغات چه کسی را نمایش دهد؟ پلتفرم‌های تبلیغاتی، برای نمایش تبلیغات تبلیغ‌دهندگان مختلف، چند عامل را در نظر می‌گیرند: مواردی مثل کیفیت تبلیغ، بازخورد مخاطبان به تبلیغ و مبلغ پیشنهادی تبلیغ دهنده. طبق این فاکتورها تصمیم می‌گیرند کدام تبلیغات را بیشتر، سریع‌تر و در جایگاه بهتر به مخاطبان نمایش دهند. پس در تلگرام هم هر چقدر CPM خود را بالاتر ببرید، تبلیغ شما در یک بازه زمانی، بیشتر به مخاطبان نمایش داده می‌شود.

توجه کنید که CPM خود را به تدریج افزایش دهید و در در مرحله، بازدهی تبلیغ خود را ارزیابی کنید تا هزینه‌تان هدر نرود.

لینک تبلیغ (URL you want to promote)

اینجا لینک کانال یا بات تلگرامی خود را که قرار است مخاطبان به آن مراجعه کنند، بنویسید. این لینک، به شکل دکمه در زیر تبلیغ شما نمایش داده می‌شود.

  • نکته 1: فعلا تنها امکان درج لینک کانال یا بات تلگرامی وجود دارد و نمی‌تواند آدرس لینک خارجی (سایت متفرقه) بنویسید.
  • نکته 2: اگر در متن تبلیغ (Ad text) هم بخواهید آدرس لینکی بنویسید، آن لینک باید باید با لینک تبلیغ (دکمه) یکسان باشد! پس در هر تبلیغ، تنها و تنها می‌توانید به یک مقصد (آن هم کانال یا بات تلگرامی) لینک دهید!

تلگرام TON

محدودیت تعداد مشاهده بر اساس هر کاربر (Daily views limit per user)

بدین معنی که یک تبلیغ خاص، حداکثر چند بار در روز برای هر کاربر نمایش داده شود. برای مثال اگر این محدویت را 2 بگذارید، یک کاربر، حداکثر 2 بار در روز تبلیغ شما را مشاهده خواهد کرد.

وضعیت اولیه (Initial status)

پس از این که تبلیغ شما توسط تلگرام تایید شد، بلافاصله منتشر شود یا خیر؟ اگر می‌خواهید منتشر شود، گزینه Active را بزنید و در غیر این صورت، گزینه On Hold.

[اختیاری]: در حالت Active می‌توانید با زدن گزینه Set end date، زمان و ساعت توقف تبلیغ را تعیین کنید و در حالت On Hold می‌توانید با زدن گزینه Set start date، زمان و ساعت شروع تبلیغ را تعیین کنید.

بودجه اولیه تبلیغ (Initial budget in Ton)

بودجه اولیه ای که می‌خواهید برای این تبلیغ خود کنار بگذارید را به واحد Ton بنویسید. بعدا می‌توانید این بودجه را افزایش دهید.

محدودیت بودجه روزانه (Set daily limit)

اگر می‌خواهید تبلیغ شما در چند روز، هفته یا ماه مصرف شود، می‌توانید برای آن در فیلد Daily budget in Ton محدودیت بودجه روزانه هم تعیین کنید تا پس از رسیدن به حد آن در هر روز، نمایش آن متوقف شود.

برنامه ریزی تبلیغات (Ad Schedule)

با فعال کردن گزینه Run this ad on schedule، یک برنامه زمانی را انتخاب کنید که طبق آن آگهی نمایش داده شود. برای مثال تعیین کنید که تبلیغ شما در چه روزهایی در هفته و چه ساعاتی نمایش داده شود. بدین منظور کافیست در جدول، ساعات و روزهای دلخواه خود را انتخاب کنید.

برنامه ریزی تبلیغات در تلگرام

در نهایت تیک موافقت با قوانین را زده و با کلیک بر روی Create Ad، تبلیغ خود را ایجاد کنید. تبلیغ شما پس از بررسی و تایید توسط تلگرام، متتشر خواهد شد.

استخدام ادمین تلگرام دورکاری

وضعیت تبلیغ های ساخته شده:

  • Stopped: تبلیغ جدیدی که هنوز بودجه‌ای برای آن تعیین نشده و یا تبلیغی که بودجه آن تمام شده است، در این وضعیت قرار می‌گیرد.
  • In Review: تبلیغ شما در حال بررسی توسط تلگرام است و هنوز برای انتشار تایید نشده است.
  • Declined: تبلیغ شما توسط تلگرام رد شده است. ممکن است متن یا لینک تبلیغ، مغایر قوانین تلگرام بوده و باید آن را تغییر دهید.
  • Active: تبلیغ شما فعال است و در کانال‌های هدف، نمایش داده می‌شود.
  • On Hold: نمایش تبلیغ توسط شما متوقف شده است. می‌توانید هر زمانی که بخواهید آن را مجددا فعال کنید.

 

مشاهده آمار

برای مشاهده آمار بازدید و بازخورد تبلیغ خود، کافیست از تب بالای صفحه، وارد بخش Statistics به آدرس https://ads.telegram.org/account/stats شوید.

این قسمت یک نمای کلی از تبلیغات شما، مانند تاریخ ایجاد، CPM، بودجه و بازدیدهای کلی با به شما نمایش می‌دهد. در این بخش نمودار دقیقی نیز وجود دارد که تعداد بازدیدهای تبلیغات (Sponsored message) و تعداد دفعاتی که کاربر پس از مشاهده تبلیغ، به کانال یا بات شما پیوسته را نشان می دهد. این آمار می تواند در چند دقیقه یا چند روز نمایش داده شود.

 

سوالاتی که ممکن است داشته باشید…

  • آیا صاحبان کانال‌های هدف، از تبلیغات من کسب درآمد می‌کنند؟

بله! 50% درآمد تبلیغات حاصل تبلیغات، به صاحبان کانال‌ها تعلق دارد. برای مثال اگر شما 2 Ton هزینه تبلیغات کرده باشید، 1 Ton به صاحبان کانال‌های هدف شما می‌رسد. البته صاحبان کانال‌ها می‌توانند با پریمیوم کردن اکانت خود، از نمایش تبلیغات در کانال خود جلوگیری کنند.

    • یک تبلیغ ساخته ام. می‌خواهم از آن کپی کنم و یک تبلیغ مشابه دیگر بسازم. آیا امکانش هست؟

    بله. کافیست یکی از تبلیغاتی که قبلا ساختید را باز کنید، روی گزینه Create similar ad بزنید تا تبلیغ مشابه برایتان ساخته شود. سپس مقادیری که می‌خواهید، در تبلیغ جدید تغییر دهید.

    • آیا امکان پیش نمایش تبلیغ قبل از انتشار آن وجود دارد؟

    بله. بعد از ساخت تبلیغ می‌توانید با زدن گزینه Preview Ad، پیش نمایش آن‌ را که در کانال‌ها به چه شکلی ظاهر می‌شود را مشاهده کنید.

    • بودجه یکی از تبلیغاتم تمام شده و می‌خواهم مجددا بودجه آن را افزایش دهم. از کجا اقدام کنم؟

    کافیست در همان صفحه تبلیغ و یا در صفحه Budget، روی گزینه Add funds کلیک کنید و بودجه خود را افزایش دهید.

      • آیا تلگرام برای نمایش تبلیغات به مخاطبان، از اطلاعات شخصی آن‌ها استفاده می‌کند؟

      بنا بر ادعای تلگرام، خیر! مبنای نمایش تبلیغات به مخاطبان در تلگرام، فقط عضویت آن‌ها در کانال‌هاست.

      تلگرام ton

      نظر شما در مورد تبلیغات تلگرام چیست؟ آیا تاکنون از این شیوه تبلیغ در تلگرام استفاده کرده اید؟ تجربه‌ها یا سوالات خود را با میان بگذارید.

      آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
      بلهخیر
      نویسنده مطلب سروش کفایتی
      سروش کفایتی هستم. از سال 1398 با کارلنسر در بخش مارکتینگ و سئو همکاری دارم. محتوانویس نیستم. گاهی در مورد برخی موضوعات مورد علاقه ام می‌نویسم. https://www.karlancer.com/profile/24945

      دیدگاه شما

      4 دیدگاه

      • علی
        01 اردیبهشت 1403

        چه عجب بالاخره یه سایت ایرانی روش کاملشو به فارسی نوشت!
        من با همون کیف پول تونکیپر تونستم تلگراممشو شارژ کنم. دمتون گرم

      • بهزاد
        04 اردیبهشت 1403

        درود بر شما و قلم روان تون
        امروز با راهنمایی همین بلاگتون اولین تبلیغ تلگرامیمون رو ران کردیم. پیروز باشید

        • متین
          09 اردیبهشت 1403

          سلام من هنگام شارژ در ولت تلگرام که برای تبلیغ شارژ کردم حسابم مسدود شد چطور شما تبلیغ کردین که مسدود نشدین

        • سروش کفایتی
          09 اردیبهشت 1403

          با سلام. والت اصلی تلگرام برای کاربران ایرانی تحریمه. شما باید برای شارژ و اجرای کمپین، از والت های متفرقه که تحریم نیستند، استفاده کنید. ما از Tonkeeper برای شارژ تبلیغات استفاده کردیم و فعلا تا امروز مشکلی پیش نیومده. هر موقع خواستید شارژ رو انجام بدید، حتما اون والت انتخابی تون رو بررسی کنید تا از تحریم نبودن و عدم نیاز به احراز هویت، مطمئن باشید. موفق باشید.