نکات افزایش سرعت تایپ + معرفی سایت‌های تمرین تایپ فارسی و انگلیسی

30 مهر 1399 - آخرین بروزرسانی: 22 بهمن 1399
افزایش سرعت تایپ
زمان تقریبی مطالعه: 7 دقیقه

تایپ دستی یا ده انگشتی یعنی هر انگشت، جایگاه مشخصی روی کیبورد دارد. با این روش، بدون نگاه کردن به کیبورد قادر به تایپ کردن هستید. با تمرین مرتب، انگشتانتان مکان مناسبشان روی کیبورد را پیدا می‌کنند. این کار به وسیله حافظه ماهیچه‌ای حاصل می‌شود. در این مقاله در ابتدا حالت درست نشستن در هنگام تایپ کردن، نکات مربوط به تایپ ده انگشتی و نکاتی برای افزایش سرعت تایپ را مطرح می‌کنیم. در انتها هم برخی از وب سایت‌ها جهت تمرین تایپ معرفی خواهند شد.

 

کسب درآمد با تایپ کردن!

 

حالت نشستن درست در حین تایپ کردن

  • صاف بنشینید و همیشه پشت خودتان را صاف نگه دارید.
  • زانوهایتان را با زاویه مناسبی خم کنید.
  • صورت شما باید در مقابل نمایشگر قرار بگیرد و از بالا یا پایین به آن خیره نشوید.
  • حداقل فاصله 45 تا 70 سانتی متری را بین چشمانتان با صفحه نمایشگر در نظر بگیرید.
  • شانه‌ها، بازوها و مچ دست را در حالتی قرار دهید که کمترین فشار را متحمل شوند. مچ دست‌ها را می‌توان روی میز و در مقابل کیبور قرار داد. هیچگاه با تکیه دادن روی مچ پاهایتان، وزن بدنتان را روی آنها قرار ندهید.

 

حالت نشستن در حین تایپ

 

محل قرارگیری انگشتان

کمی ‌انگشتانتان را خم کرده و آنها را روی حروف ASDF و JKL قرار دهید. این کلیدها در وسط کیبورد قرار گرفته اند. این ردیف را HOME ROW می‌نامیم چون همواره تایپ را از این کلیدها آغاز کرده و دوباره به آنها باز می‌گردیم. حروف F و J در زیر انگشتان اشاره قرار می‌گیرند. به همین دلیل یک خط تیره برجسته روی آنها تعبیه شده تا بتوانید بدون نگاه کردن به کیبورد، آنها را پیدا کنید.

 

محل قرار گیری انگشتان در تایپ

 

چیدمان کیبورد در حین تایپ ده انگشتی

در تصویر زیر کیبورد را مشاهده می‌کنید. این کیبورد نشان می‌دهد که هر انگشت باید چه حروفی را لمس کند.

 

چیدمان کیبورد برای تایپ

 

  • هر کلید را با انگشت مربوط به همان کلید لمس کنید.
  • همواره بعد از تایپ یک قطعه متن دوباره به همان ردیف اول یعنی «ASDF- JKL» باز گردید.
  • در حین تایپ، مکان هر نماد روی صفحه کلید را مجسم کنید.
  • ریتم مناسبی را در حین تایپ کردن رعایت کنید. لمس کلیدها باید در فواصل برابر صورت گیرد.
  • کلیدهای شیفت در دو طرف کیبورد همواره به وسیله انگشت‌های کوچک لمس می‌شوند.
  • با هر انگشتی که راحت تر هستید می‌توانید کلید Space را فشار دهید.

شاید این روش تایپ در شروع کار عجیب به نظر برسد. ولی در نهایت متوجه سرعت و سهولت تایپ با این روش می‌شوید. مشابه همین روش برای زبان فارسی هم ارائه شده است که می‌توانید با جست و جو در اینترنت، پیدا و مطالعه کنید.

 

حرکت انگشتان  در حین تایپ

در حین تایپ به کلیدها نگاه نکنید. فقط انگشتان را حرکت دهید تا کلید مناسب را پیدا کنید. برای این کار می‌توانید از نشانه برجسته قرار گرفته روی دو کلید F و J یا همان home row استفاده کنید. حرکات دست و انگشتانتان را محدود به کلیدهایی کنید که باید لمس نمایید. دستها و انگشتانتان را نزدیک به ردیف وسط یا همان home row قرار دهید. این کار باعث افزایش سرعت و کاهش استرس  می‌شود. بیشتر به انگشتان حلقه و انگشتان کوچک خودتان توجه کنید. چون آنها در ابتدای کار چندان توانمند نیستند.

 

سرعت تایپ کردن

در شروع تمرین تایپ، چندان عجله نکرده و به یادگیری توجه کنید. تنها در صورتی که انگشتانتان به کلیدهای درست برسند، سرعت تایپ شما افزایش پیدا خواهد کرد. در حین تایپ برای اصلاح اشتباهات وقت بگذارید. با پیشرفت و تمرین بیشتر، سرعت تایپ هم افزایش می‌یابد. در ابتدا بعد از تایپ یک یا دو کلمه، متن را وارسی کنید.

معیار ارزیابی سرعت تایپ، تعداد کلمات تایپ شده در هر دقیقه یا WPM است. این مقدار از 10 تا بالاتر از 100  WPM متغیر است. 10 یعنی سرعت تایپ شما پایین تر از حد متوسط بوده و باید تکنیک‌های تایپ کردن را یاد بگیرید. سرعت 100 یا بالاتر هم یعنی شما در دسته یک درصد تایپیست‌های برتر قرار می‌گیرید.

سرعت تایپ متوسط در حدود 41/4 کلمه در دقیقه است. و سرعت 212 کلمه در دقیقه هم در تایپ انگلیسی به ثبت رسیده است. در ادامه به گام‌های افزایش سرعت تایپ اشاره می‌کنیم.

 

گام اول: از تکنیک تایپ مناسب استفاده کنید

تکنیک تایپ مناسب علاوه بر سرعت، روی دقت تایپ و کاهش خطاها هم تأکید دارد. یکی از مهم ترین اجزای تکنیک تایپ مناسب، قرارگیری مناسب انگشتان دست روی کیبورد است. قبلاً با توجه به تصویر رنگی کیبورد، کلیدهای مربوط به هر انگشت را به شما نشان دادیم. با این روش به کمترین فاصله میان انگشتان و کلیدها می‌رسید که همین امر به معنای افزایش سرعت تایپ است. بعلاوه همواره هر دو دست در نزدیکی میانه کیبورد قرار می‌گیرند. ذهنتان با این شرایط به سرعت نقشه فواصل کلیدهای روی کیبورد را می‌سازد. پس به سرعت جای کلید را به خاطر می‌آورید. دیگر نیازی به گشتن روی کیبورد ندارید.

 

گام دوم: یادگیری تایپ ده انگشتی

این کار تنها از طریق تمرین و تلاش حاصل می‌شود. کم کم با تمرین کردن، جایگاه هر کلید و انگشت مربوط به آن در ذهنتان ثبت می‌شود. البته با همان تکنیک فوق تمرین کنید. چون فقط با این تکنیک تمرین شده می‌توانید به بالاترین سرعت و دقت برسید.

 

 گام سوم: عادات بد را کنار بگذارید

شاید به سرعت 20 تا 30 کلمه در دقیقه رضایت داده‌اید. ولی اگر نویسنده محتوا، برنامه نویس یا تایپیست هستید برای بیشترین بهره وری از وقت خودتان به سرعت بالاتری نیاز دارید. پس با یادگیری عادات تایپ ده انگشتی، به بازده بالاتر و درآمد بالاتری می‌رسید. پس خودتان را ملزم به رعایت تکنیک درست کنید و تنها از یک دست برای تایپ کردن استفاده نکنید.

برخی هم توانایی تایپ سریع را نوعی استعداد خدادادی می‌دانند. ولی این طور نیست. هر فردی با تمرین درست می‌تواند سرعت و دقت تایپ کردن را تقویت کند. این کار در ابتدا دشوار است چون مدتهاست که عادات بدی را در خودتان رشد داده اید و حالا می‌خواهید آنها را تغییر دهید. تایپ کردن هم مثل هر مهارت دیگری قابل یادگیری و تقویت است. در ادامه به برخی از سایتها برای تمرین تایپ به زبان‌های مختلف از جمله زبان فارسی اشاره خواهیم کرد.

 

سایت‌های مناسب تمرین افزایش سرعت تایپ فارسی و انگلیسی

 

1. 10fastfingers∙com

در این سایت امکان تست کردن سرعت تایپ ده انگشتی برقرار است. می‌توانید در این سایت به رقابت با دیگران هم بپردازید. امکان تمرین تایپ به زبانهای مختلف هم فراهم است. در تمرین‌های این سایت از هزار کلمه پرکاربرد در هر زبان استفاده شده است.

 

سایت تایپ 10 انگشتی برای افزایش سرعت تایپ

 

2. fast-typing.com

این سایت هندی هم امکان تمرین تایپ به زبان‌های مختلفی را فراهم کرده است. متن تایپ شده از نظر سرعت و وقت تایپ مورد بررسی قرار می‌گیرد. کلمات به کار رفته در این سایت هم از میان هزار و پانصد کلمه پر کاربرد در زبان فارسی انتخاب شده اند. کلمات هر آزمون سرعت به طور تصادفی انتخاب شده و در کنار هم قرار می‌گیرند. سرعت متوسط تایپ فارسی در این سایت 38 تا 40 کلمه در دقیقه لحاظ شده است. متوسط سرعت برای تایپیست‌های حرفه ای زبان فارسی هم 65 تا 75 کلمه در دقیقه (Wpm) لحاظ شده است.

 

سایت فست تایپینگ

 

3. hindityping.info

کاربران این سایت هم می‌توانند برای افزایش سرعت تایپشان به تمرین بپردازند. دقت، زمان و تعداد کلمات تایپ شده در دقیقه هم در این پلتفرم قابل بررسی است. این سایت هم زبان‌های مختلف از جمله پارسی را پوشش می‌دهد.

 

سایت شماره سه تمرین تایپ

 

4.typo.top

تایپو یکی از سایت‌های ایرانی در حوزه آموزش، تست و رقابت در زمینه تایپ کردن به زبان‌های فارسی و انگلیسی است. بعد از ثبت نام و تست دادن در این سایت، سرعت تایپ شما و پیشرفت شما محاسبه می‌شود. امکان رقابت و دعوت سایرین برای شرکت در رقابت تایپ فراهم است. دروس تایپ فارسی، انگلیسی و اعداد در این سایت ارائه می‌شوند. سرعت و دقت تایپ شما در این پلتفرم آموزشی قابل بررسی است.

 

سایت تایپو

 

5.typiran.com

یکی از بسترهای انجام پروژه‌های تایپ ایرانی، تایپیران است. همچنین آزمون‌های مختلفی را برای اثبات مهارت فریلنسرها برگزار می‌کند. یکی از این آزمونها، تست سرعت تایپ است. سرعت به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی در این سایت بررسی می‌شود. هر کاربر می‌تواند در مرور زمان تست‌های مختلفی انجام داده و نتایج آنها را با هم و با سایر کاربران برتر سایت مقایسه کند.

 

تست سرعت تایپ در تایپایران

 

6. typekade.com

پلتفرم تاپیکده، سرعت تایپ انگلیسی و فارسی را برای هر کاربر ثبت می‌کند. کاربران برتر ثبت شده در این سایت هم معرفی می‌شوند. این پلتفرم مبتنی بر آموزش تایپ و افزایش سرعت تایپ 10 انگشتی طراحی شده است. برای استفاده از امکانات و دوره‌های آموزشی و بررسی سرعت خودتان باید در این سایت عضو شوید.

 

تست سرعت تایپ در تایپکده

 

در نهایت . . .

هرگاه خسته شدید دیگر به تایپ کردن ادامه ندهید چون دقت تایپ به شدت کاهش می‌یابد. کمی استراحت کنید و دوباره سرحوصله به تایپ کردن ادامه دهید. اگر در حین تایپ ده انگشتی، اشتباه کردید، آشفته نشوید، چون بخشی از فرایند یادگیری، اشتباه کردن است. روی انگشتان ضعیف تر، بیشتر کار کنید. البته اگر وقت کافی برای تایپ کردن ندارید، می‌توانید با استخدام تایپیست به صورت اینترنتی، درخواست سفارش تایپ بدهید.

به طور کلی با تقویت مهارت تایپ، سرعت کارتان به عنوان یک کارفرما یا فریلنسر افزایش می یابد. بعلاوه می‌توانید در روابط بین فردی خودتان در شبکه‌های اجتماعی هم به موفقیت رسیده و حجم بالاتری از محتوا را در مدت زمان کمتر، منتشر کنید. لطفاً نظرات خودتان در مورد افزایش سرعت و دقت تایپ را با ما در میان بگذارید.

 

منبع

https://www.ratatype.com/learn

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب زینت فلاح
من زینت فلاح، ارشد روان سنجی هستم. بیش از ده ساله که ترجمه متون روانشناسی،مدیریت و فناوری رو انجام میدم. به تولید محتوای جدید علاقمندم و چند ساله که با کارلنسر همکاری دارم. https://www.karlancer.com/profile/1408

دیدگاه شما

بدون دیدگاه