اتحاد چاق و لاغر چیست؟ + فرمول اتحاد چاق و لاغر

16 دی 1402 - آخرین بروزرسانی: 16 دی 1402
اتحاد چاق و لاغر
زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه

همه ما حداقل یک بار در زندگی نام اتحاد چاق و لاغر را شنیده‌ایم. یا آرزو کرده‌ایم یک روز آنقدر بزرگ شویم تا بالاخره بفهمیم این اتحاد چاق و لاغر که می‌گویند چیست؟ علاوه بر اتحاد چاق و لاغر، ممکن است اسم اتحاد مجموع و تفاضل مکعبات دوجمله یا اتحاد فیل و فنجان را شنیده‌ باشید. از آنجایی که نام رایج آن اتحاد چاق و لاغر است، در این بلاگ از این عنوان استفاده خواهیم کرد.

یکی از مباحث مهم که معلم ریاضی در کلاس به ما در مدرسه آموخت، فرمول اتحاد چاق و لاغر ریاضی است. در بین همه اتحادهایی که در درس ریاضی می‌آموزیم، اتحاد چاغ و لاغر از اهمیت بالاتری برخوردار بوده و بسیار پرکاربرد است.

اتحاد چاق و لاغر، که به آن اتحاد فیل و فنجان نیز گفته می شود، یک اتحاد جبری است که برای محاسبه مجموع یا تفاضل دو مکعب استفاده می شود.

در ادامه، فرمول‌های اصلی اتحاد چاغ و لاغر را مشاهده می‌کنید. همانطور که در ظاهر کلی فرمول اتحاد چاق و لاغر می‌بینید، نام چاق و لاغر به این دلیل است که در این فرمول در سمت راست یک پرانتز کوچک و یک پرانتز بزرگ در هم ضرب می شوند. به پرانتز کوچک لاغر و به پرانتز بزرگ چاق گفته می‌شود.

فرمول اتحاد چاق و لاغر

همانطور که در فرمول اتحاد چاق و لاغر مشاهده می‌کنید، در سمت چپ رابطه اگر علامت بین اعداد مثبت بود، در سمت راست در پرانتز لاغر هم علامت مثبت است. حال در سمت راست در پرانتز چاق دو علامت وجود دارد که علامت اول پرانتز چاق، همواره مخالف علامت پرانتز سمت چپ است.

در دومین فرمول که علامت سمت چپ رابطه منفی است، علامت پرانتز لاغر سمت راست هم منفی است و اولین علامت داخل پرانتز چاق سمت راست، مثبت است. به خاطر داشته باشید که علامت دوم در پرانتز چاق همیشه مثبت است.

در ادامه چند مثال از اتحاد چاق و لاغر را با اعداد کامل و اعداد جبری را آورده‌ایم تا نمونه ملموس‌تری از اتحاد چاق و لاغر را درک کنید. پیشنهاد می‌کنیم که سعی کنید جواب را ابتدا بدون نگاه کردن به طرف دیگر اتحاد بدهید و بعد چک کنید که جواب درستی داده‌اید یا نه.

مثال اتحاد چاق و لاغر

مثال اتحاد چاق و لاغر

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب سوگند صادقی
من نویسنده محتوا به زبان های فارسی و انگلیسی هستم و به نوشتن، به ویژه درباره موضوعات جدید علاقه دارم.

دیدگاه شما

یک دیدگاه

  • محمد امین مهران
    18 دی 1402

    عکس تامبنیل بلاگت :)))))))))))