تفاوت کاتالوگ و بروشور در چیست؟ 8 نکته در طراحی کاتالوگ و بروشور

04 فروردین 1399 - آخرین بروزرسانی: 04 فروردین 1399
فرق کاتالوگ با بروشور
زمان تقریبی مطالعه: 9 دقیقه

طراحی کاتالوگ و بروشور در یک قرن اخیر، دچار تحولات زیادی شده است. این تحول مدیون تغییرات عمده در سه حوزه از فناوری یعنی عکاسی، چاپ و نرم افزارهای طراحی است.

تا دهه 1980 از کامپیوترها برای طراحی استفاده نمی‌شد تا اینکه در دهه 1990 کاربرد نرم افزار طراحی مطرح شد. تجهیزات چاپ و عکاسی قبل از دهه 1980 هم در طراحی ضرورت داشتند.

در یک قرن اخیر از کاتالوگ‌ها و بروشورها برای ارائه اطلاعات مربوط به شرکت، محصولات و خدمات استفاده شده است. عکس های گرفته شده از عکاسی تبلیغاتی در قالب یک کاتالوگ یا بروشور چاپی یا دیجیتال معرف خوبی برای محصولات یک شرکت یا مجموعه تولیدی، صنعتی یا خدماتی هستند.  با این حال تفاوتهایی میان این دو وجود دارد که تیم کارلنسر در این مقاله شما را با آنها آشنا می‌کند.

 

سفارش طراحی کاتالوگ یا بروشور

 

تفاوت کاتالوگ با بروشور

تفاوت اصلی میان کاتالوگ با بروشور در این است که کاتالوگ حاوی تمامی محصولات و خدمات عرضه شده از طرف یک شرکت یا کسب و کار است ولی در بروشور اطلاعات خاصی، برجسته شده و برخی از محصولات و خدمات منتخب معرفی می‌شوند.

برای شناخت بهتر این دو محتوا در ابتدا هر کدام را تعریف می‌کنیم:

 

کاتالوگ چیست؟

کاتالوگ فهرستی از اقلام با جزئیات توصیفی است. کاتالوگ همواره دارای ترتیب است تا اقلام درونش به راحتی پیدا شوند. کاتالوگ‌ها در فروشگاهها، نمایشگاه‌ها، کتابخانه‌ها، مراکز آموزشی و غیره وجود دارند. کاتالوگ‌های موجود در فروشگاه حاوی مشخصات محصولات هستند. کاتالوگ درون کتابخانه‌ها حاوی عنوان کتاب، نویسنده، ژانر و مکان قرارگیری کتاب‌ها هستند.

هدف از تهیه کاتالوگ ارائه اطلاعات در مورد محصول یا خدمات یک شرکت است. اطلاعات ساده و ضروری در مورد محصول در آن قید می‌شوند. سبک ارائه این اطلاعات به صورت خلاصه و روشن است. برخی از کاتالوگ‌ها حاوی تصاویر محصولات هم هستند.

تاریخچه اولین کاتالوگ به سال 1498 باز می‌گردد. آلدوس پیوس ماناتیوس مؤسس انتشارات آلدین در ونیز، فهرستی از تمامی کتاب‌های چاپ شده‌اش را تهیه کرد. 200 سال بعد شرکتهای پخش بذر به چاپ کاتالوگ پرداختند.

این فرایند تا سال 2007 به اوج رسید تا اینکه با افزایش فروش و بازاریابی آنلاین، چاپ کاتالوگ با رکود مواجه شد. ولی هنوز هم کاتالوگ‌های کاغذی، کانال فروش و بازاریابی ارزشمندی هستند.

طبق گزارش‌های به دست آمده 30 درصد از مشتریان آنلاین با مشاهده کاتالوگهای کاغذی به سایت فروش سر زده‌اند. با این حال، امروزه کاتالوگ‌های الکترونیک به عنوان ابزار بازاریابی تقویت کننده برند، منبع خوبی برای آشنایی مشتریان آنلاین با محصولات و خدمات کسب ‌و کار‌ها هستند.

 

بروشور چیست؟

بروشور برگه‌ای حاوی مطالب توصیفی یا تبلیغاتی است. این سند در اصل برای معرفی شرکت، محصول یا خدمات به کار می‌رود. بروشورها در مورد مزایای پیشنهادی خاصی به مشتریان احتمالی اطلاع رسانی می‌کنند. بروشورهای آژانس‌های مسافرتی بسیار متداول هستند.

طراحی بروشور به عنوان یک ابزار تبلیغاتی چند رسانه‌ای از دهه 1940 تا به امروز دچار تحولات زیادی شده است. تکامل طراحی بروشور مدیون پیشرفت در حوزه چاپ، عکاسی و کاربرد کامپیوتر در طراحی است.

بروشورهای اولیه با چاپ سنگی و متمرکز بر طراحی و نقاشی دستی بودند. سیاه و سفید بودند یا رنگهای محدودی در آنها به چشم می‌خورد. در واقع پیشرفت عکاسی در دهه 50 نقطه عطفی در سهولت طراحی بروشورها محسوب می‌شود.

 

بروشور

از دهه 60 به بعد شاهد انتشار بروشورهای رنگی‌تر و جذاب‌تر هستیم. از دهه هشتاد تا به امروز با وجود نرم افزار طراحی، بروشورها در قلمرو کامپیوترها طراحی می‌شوند. از آن زمان تا به امروز شاهد چاپ بروشورها و کاتالوگها در رنگهای شفاف و عکسهایی با وضوح بالاتر هستیم.

بروشورها امروزه روی کاغذ با کیفیت چاپ شده، رنگی هستند و تا می‌شوند. بروشورهایی که دو تا می‌خورند؛ روی هر دو سمت کاغذ چاپ شده و از وسط تا می‌خورند. این بروشورها چهار ستون دارند. بروشورهایی که سه تا می‌خورند؛ دارای سه بخش و شش ستون هستند. بروشورها در قالب‌های الکترونیک هم منتشر می‌شوند.

در جدول زیر تفاوتهای کاتالوگ و بروشور فهرست شده است.

تفاوت کاتالوگ و بروشور

 

8 نکته برای طراحی کاتالوگ و بروشور زیبا

در ادامه کارلنسر به ارائه نکاتی می‌پردازد که در سفارش و طراحی کاتالوگ و بروشور باید به آنها دقت کنید.

 

1.شخصیت شناسی برند

هر کسب و کار یا شرکتی دارای شخصیت خاص خودش است. کاری که انجام می‌دهید و خدمات و محصولات تولید شده، معرف هویت کاری شما هستند.

ارزش‌هایی که در شرکت یا سازمان به آنها پایبند هستید، فرهنگ سازمانی را تشکیل می‌دهند. هویت، شخصیت و فرهنگ هر سازمان، برند خاصی را می‌سازند. بر همین اساس لوگوی سازمان هم معرف برند شما است.

شخصیت شناسی برند

 

با سفارش و ثبت لوگویی که معرف شخصیت کسب و کار است می‌توانید از آن لوگو در تمامی اسناد شرکت از جمله کاتالوگ‌ها و بروشورها هم استفاده کنید.

لوگو یا هر نماد یا رنگی که معرف کسب و کارتان است باید در کاتالوگ، بروشور و هر ابزار تبلیغاتی دیگری با وضوح مناسب چاپ شود. در حین سفارش طراحی کاتالوگ یا بروشور، لوگو یا سایر اطلاعات معرف کسب و کارتان از جمله نشانی دفتر، فروشگاه، سایت، پروفایل‌های اجتماعی و غیره را در اختیار طراح بروشور و کاتالوگ قرار دهید.

 

2.هدف شناسی

فهرست اهدافتان برای تهیه کاتالوگ و سفارش پوستر را مشخص کنید. هدف اصلی و نهایی از طراحی بروشور یا کاتالوگ، معرفی شرکت، محصولات و خدماتش است. اگر بروشورها و کاتالوگ‌ها را برای استفاده در کمپین‌های تبلیغاتی سفارش داده‌اید پس می‌توانید تخفیف‌هایی را درونش قید کنید.

 

 

هر کسب و کار واقعی یا مجازی دارای ویژگیهای خاصی برای جلب نظر مخاطبان و مشتریان است. پس بی نهایت روش برای ارائه تخفیف وجود دارد که هیچ کسی از آن نخواهد گذشت. پیشنهاد شرکت در دوره‌های آموزش یا کارگاه‌های رایگان یکی از موارد جذاب برای مخاطبان کنجکاو است.

اگر هدفتان کشاندن مشتریان به سمت وب سایت شرکت است؛ پس نشانی سایت را به طور متمایز  از سایر نشانی‌ها ثبت کنید. اگر می خماهی آن‌ها را به سمت فروشگاه جدید بکشانید پس روی افتتاح فروشگاه جدید و نشانی آن تأکید کنید.

 

3.مخاطب شناسی

رمز موفقیت هر کسب و کاری، تداوم فروش است. برای این کار به مشتریان جدید و ایده آل نیاز دارید. پس نیازها و ویژگیهای مشتریان ایده آل را با توجه به ابزارهای تحلیلی گوگل شناسایی کنید. برای مثال بیشترین مشتریان فعلی شما چند ساله هستند و چه تحصیلاتی دارند؟

 

مخاطب شناسی

 

مخاطبان مختلف به طراحی‌های متفاوتی علاقمندی نشان می‌دهند. مخاطبان جوان‌تر بیشتر به تصاویر علاقمند هستند و کاتالوگ‌ها و بروشورهای الکترونیک را به کاغذی ترجیج می‌دهند. کودکان به تصاویر کارتونی علاقمندی بیشتری دارند. طراحی کاتالوگ‌ها و بروشورهای خلاقانه و جذاب، تقریبا نظر همه مخاطبان را جلب می‌کند.

 

4.محتوا شناسی

کاتالوگ‌ها و بروشورها به عنوان ابزار تبلیغات و بازاریابی چند رسانه‌ای، حاوی محتوای متنی و تصویری هستند. این محتوای متنی و تصویری باید به وسیله افراد متخصص در حوزه نویسندگی و طراحی تهیه شود تا رضایت مخاطبان را جلب نماید.

قبل از ارائه محتوای متنی به جستجوی کلیدواژه‌ها بپردازید. با این روش می دانید که مشتریان احتمالی چه مطالبی را قبلاً در موتورهای جستجو وارد نموده‌اند. با به کارگیری این عبارات کلیدی در محتوای بروشور و کاتالوگ علاوه بر جلب نظر مخاطبان ایده آل، توجه موتورهای جستجو را هم به سمت بروشور و کاتالوگ الکترونیک و آنلاین شرکت جلب می‌کنید.

 

 

در مورد محتوای تصویری هم به احتمال زیاد قبلاً تصاویری از محصولات، خدمات و فضای شرکت تهیه نموده‌اید.  از بهترین این تصاویر درون کاتالوگ‌ها و بروشورها استفاده کنید. طراحان خبره، تصاویر قبلی شما را با کمک نرم‌افزارهای حرفه‌ای ویرایش و اصلاح می‌نمایند.

روی تولید محتوای با کیفیت متمرکز شوید. امروزه با افزایش سطح تحصیلات و تجارب بصری مخاطبان، نیازمند تولید محتوای متنی و تصویری بهینه سازی شده هستیم تا بتوانیم توجه مخاطبان را جلب کرده و نیازهایشان را برطرف کنیم.

 

5.محتوای دیجیتال

طراحی را طوری انجام دهید که به طور آنلاین و الکترونیک هم قابل استفاده شود. یعنی علاوه بر چاپ کاغذی کاتالوگ و بروشور بتوانیم آنرا در وبلاگ، سایت و شبکه‌های اجتماعی هم منتشر کنیم. اهمیت بازاریابی دیجیتال در کسب و کار امروز، غیر قابل انکار است.

 

6.طراحی و چیدمان

قبل از آغاز طراحی باید بدانیم که بروشورها و کاتالوگ‌ها مبتنی بر مفهوم بصری هستند. این مفهوم بصری در کسب و کارهای مختلف، متفاوت است. برای مثال می‌توان از طرح یک چمدان به عنوان مفهوم بصری برای طراحی بروشور و کاتالوگ آژانس مسافرتی استفاده کرد.

 

 

رنگ، فونت متن و وضوح تصاویر هم سایر عوامل تشکیل دهنده طراحی هستند. در انتخاب رنگ هم می‌توانید به شخصیت برند، لوگو و سایر طراحی‌های مورد استفاده در سازمان مراجعه کنید. انتخاب رنگ و فونت تا حدی هم به شرایط و علایق مخاطبان وابسته است. مخاطبان سنین مختلف، اولویت‌های متفاوتی در این باره دارند.

طراحان حرفه‌ای از نرم افزارهایی برای طراحی بهره می‌برند که قابلیت تغییر تنظیمات عکس و چیدمان متن را دارد. در ادامه به مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم.

  • فتوشاپ(Adobe photoshop): نرم افزاری همه کاره در اختیار طراحان لوگو، کاتالوگ، بروشور و عکاسان است. این نرم افزار به عنوان یکی از پیشرفته‌ترین و کاربر پسند ترین نرم افزارهای ویرایش عکس در جهان جایگاه خودش را به طور پیش‌فرض روی اغلب سیستم‌های عامل تثبیت کرده است.
  • این‌دیزاین(InDesign Adobe): این نرم افزار به طور اختصاص برای صفحه آرایی،کادر بندی، حروف چینی، طراحی کارت ویزیت، بروشور، کاتالوگ و … در صنعت چاپ طراحی شده است. این نرم‌افزار بیشتر برای چیدمان متن و تصویر به کار می‌رود و برای ویرایش عکس‌ها می‌توانید از نرم افزار تخصصی دیگری استفاده کنید.

ادوبی ایندیزاین

 

  • ادوبی ایلستریتور(Adobe Illustrator): نرم افزاری حرفه‌ای با قابلیت طراحی برداری، ترسیم تایپوگرافی، هماهنگی با سایر نرم‌افزارهای گرافیکی ادوبی از جمله فتوشاپ، دارای انواع ابزارهای ترسیم و پاکسازی طراحی و غیره است.
  • کورل دراو (Corel draw): نرم افزار حرفه‌ای طراحی با قابلیت نمودار بندی، طراحی چند بعدی، ویرایش عکس و طراحی وب‌سایت است.
  • اکورن (Acorn): نرم افزاری مقرون به صرفه برای ویرایش عکس با امکان اضافه کردن فیلترهای جذاب و متفاوت است.

 

7.صرفه جویی در هزینه‌ها

اگر بودجه محدودی برای چاپ بروشورها و کاتالوگ دارید می‌توانید با کاهش تعداد رنگ‌های به کار رفته در طراحی و جنس کاغذهای ساده‌تر، هزینه‌های چاپ را کاهش دهید. چاپگرهای مختلف دارای ویژگیهای فنی خاصی هستند که امکان چاپ در ابعاد مشخص و با کیفیت مشخص را فراهم می‌کنند.

 

8.ارزیابی عملکرد بروشور و کاتالوگ

در نهایت باید عملکرد بروشور و کاتالوگ را از نظر دستیابی به اهدافتان وارسی کنید. آیا بعد از پخش بروشورها به افزایش فروش رسیده‌اید؟ آیا ترافیک سایت و شبکه‌های اجتماعی شرکت افزایش یافته؟ آیا کوپن‌های تخفیف به فروشگاههای واقعی و مجازی برگشته‌اند؟ تمامی این آمارها نشان می‌دهند که شناخت مخاطب از کسب و کار، محصولات و خدمات شما افزایش یافته است. پس تبلیغات و بازاریابی شما اثر بخش بوده و به جذابیت بصری مورد نیاز رسیده‌اید.

 

سفارش کاتالوگ و بروشور

برای سفارش کاتالوگ و بروشور می‌توانید از طراحان فریلنس کمک بگیرید تا در هزینه‌هایتان صرفه‌جویی شود. چون استخدام طراح تمام وقت برای کسب و کارتان هزینه‌های دفتر کار، بیمه و حقوق ثابت را به همراه دارد. با استخدام طراحان فریلنس از طریق شرکتهای دورکاری یا آنلاین و پرداخت پروژه‌ای، در سایر هزینه‌های استخدامی صرفه جویی می‌کنید.

در سایت کارلنسر می‌توانید حداقل و حداکثر هزینه مدنظرتان برای طراحی کاتالوگ و بروشور به همراه سایر جزئیات و اطلاعات مربوط به کسب و کارتان را به عنوان پیشنهاد سفارش ثبت نموده و منتظر پیشنهادات طراحان سایت در مورد مدت زمان تحویل پروژه و دستمزد درخواستی آنها بمانید.

با مطالعه رزومه کاری طراحان و نمونه کارهایشان، فرد مناسب را انتخاب نموده و از قسمت ارسال پیام، جزئیات مد نظر و پرسش‌هایتان را مطرح کنید.

 

سفارش طراحی کاتالوگ یا بروشور

 

در نهایت . . .

با در نظر گرفتن نکات قید شده در این مقاله، سفارش کاتالوگ و بروشور شرکت خودتان را به بهترین طراحان فریلنس در شرکت‌های تولید محتوا مثل کارلنسر واگذار کنید. برای رسیدن به نتیجه مطلوب با طراح مشورت نموده و تمامی اطلاعات مورد نیاز را در اختیارش قرار دهید.

تیم تولید محتوای کارلنسر با پشتیبانی شبانه روزی تا زمان ارزیابی عملکرد بروشور و کاتالوگ در کنارتان است؛ تا اصلاحات مدنظر شما را قید کرده و به تمامی پرسش‌های شما پاسخ دهد.

 

منابع

https://www.differencebetween.com/difference-between-catalogue-and-vs-

http://www.allenmarketingdesign.com/articles/catalogs.htm

https://www.printrunner.com/blog/effective-brochure-design/

https://www.printplace.com/articles/evolution-of-brochure-design

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب تیم محتوای کارلنسر
در کنار هم، در خانواده بزرگ کارلنسر برای رسیدن به موفقیت های بزرگ :)

دیدگاه شما

2 دیدگاه

  • مرجان علیاری
    22 فروردین 1399

    اون جدولی که اون وسطش گذاشتید و باهم مقایسه کرده اید، خیلی کاربردی و خوبه. مرسی
    خودم طراح کاتالوگ هستم و تو سایت تون هم عضو شدم.

  • mahdi
    12 تیر 1399

    خیلی ممنون از سایت مفیدتون عالی هستین شما